Keď sa povie Paríž, každý si hneď predstaví Eiffelovu vežu, dominantu francúzskej metropoly. Viete však niečo viac o príbehu Železnej dámy? Kašlime na technické údaje a parametre, máme pre vás niekoľko zaujímavosti, o ktorých ste možno ešte nepočuli...

Keď v roku 1889 dokončili túto unikátnu stavbu, v tom čase najvyššiu na svete, Francúzi sa rozdelili na dve skupiny. Železná dáma nebolo v tom čase jediné pomenovanie, ktoré sa s novou dominantou Paríža spájalo.

Nepekné pomenovania

Mnohí uvítali Eiffelovku s nadšením a hrdosťou, našlo sa však  i mnoho odporcov z radu umelcov a vážených osobností, ktorí považovali vežu za zneuctenie Paríža. Nenazvali ju inak ako „veľká pouličná lampa“ či „škaredý továrenský komín“. Ich nádejou bolo, že veža mala podľa zmluvy cloniť nad mestom iba dvadsať rokov. Potom ju mali zbúrať alebo presťahovať mimo Paríž.

Nestalo sa tak, nakoľko priniesla mestu iba samé výhody. Nielenže prilákala státisíce turistov, jej výška sa ukázala ako ideálna pre bezdrôtovú komunikáciu a meteorologickú stanicu.

V roku 1944 bol jej osud opäť neistý, ríšsky kancelár ju chcel dať vyhodiť do vzduchu. Našťastie už vtedy nemecké vojská ustupovali z mesta a tak to nestihli.

Spolustaviteľom bol i Slovák

Aj Slovensko môže byť istým spôsobom hrdé. Bol to práve  šaliansky rodák Ján Čiernihaus, ktorý sa zviditeľnil  ako blízky spolupracovník G.A. Eiffela pri stavbe slávnej veži v Paríži. Hoci bol v čase plánovania stavby pomerne mladý, jeho veľký talent neunikol francúzskemu staviteľovi G. A. Eiffelovi, „otcovi“ parížskej dominanty.  Spolu riešili dôležité výpočty nosnej konštrukcie a Eiffel poveril Čiernihausa odborným dozorom na stavbe.

Niekoľko ďalších zaujímavostí o Eiffelovke: 

Po celom svete postavili desiatky replík Eiffelovej veži. Jedna je dokonca i v Českej republike.

Pôvodne mala byť červenej farby.

Počas jej náročnej výstavby nedošlo k žiadnemu smrteľnému pracovnému úrazu. Zomrel síce jeden robotník, ten tam bol však v čase osobného voľna, kedy sa chcel snúbenici predviesť, ako chodí po Eiffelovke. Veľmi sa nepredviedol, šmykol sa a pád neprežil.

S Eiffelovkou môžete uzavrieť i manželský zväzok. Urobila tak i Erika LaBrie, ktorá sa po trojročnom vzťahu s vežou zosobášila a premenovala sa na Eriku Eiffel. Bolo to v roku 2007 a klape im to dodnes.  Nebol to však prvý atypický vzťah tejto ženy. Predtým bola vo vzťahu s lukom.

V lete je veža o 16 až 18 cm vyššia. Je to spôsobené teplom, kedy sa oceľová konštrukcia rozťahuje.

Veža poslúžila už viacerým samovrahom, jednej žene to však osud zariadil inak. Skočila, dopadla na auto a prežila. Napokon sa vydala za vlastníka tohto auta.

Pozrite si zopár krásnych záberov:

foto: Insider, Otis Elevator Company, Elle Decor, Conde Nast Traveler, Smithsonasion Magazine, New York Post, Galerie Magazine, kevmrc.com, dailyint-World Press, Earth Trekkers, Orbitz, Times of India, Familee Travel

Galéria