Najdlhší dvojposchodový diaľnično-železničný most na Slovensku, známy ako Prístavný most, či pre starších Most hrdinov Dukly, plní svoju funkciu už celé desaťročia. Ide o obdivuhodnú stavbu na svoju dobu, ktorá Bratislave poskytla úplne nové možnosti.
O výstavbe nového bratislavského mosta rozhodli v polovici 70. rokov. Išlo v poradí o tretí most v hlavnom meste porad rieku Dunaj. Starý most a most SNP už naplno využívali, boli však natoľko vyťažené, že ďalší most bol nevyhnutnosťou.
Prístavný most stavali pomerne dlho (1977 - 1985), ale už dva roky pred finálnym dokončením ho sprístupnili aspoň pre železničnú dopravu. Hoci sa oficiálne volal Most hrdinov Dukly, v tom čase mu hovorili aj Železničný most. Výrazne odbremenil hustú dopravu v hlavnom meste a odľahčil najmä premávku cez Starý most.
Odborníci pôvodne predpokladali, že ho denne využije cca 50-tisíc dopravných prostriedkov, rokmi sa toto číslo riadne navýšilo. V súčasnosti môžeme hovoriť o čísle vyše 120-tisíc. I napriek viac ako dvojnásobnému náporu je stále vo vyhovujúcom stave. Pravdaže, pravidelne ho kontrolujú a opravujú.
Osobné vlaky sú minulosťou
Most dosahuje dĺžku takmer šesťsto metrov, okrem osobnej a nákladnej dopravy slúži i pre chodcov, bežcov, cyklistov, nachádzajú sa na ňom vodovodné i plynové vedenia.
Železničnú trať spočiatku využívali osobné i nákladné vlaky, v súčasnosti tam jazdia už iba tie nákladné.
Impozantná stavba je vlastne komplex na seba nadväzujúcich mostov. Dunaj premosťuje spriahnutá oceľovo-betónová konštrukcia, tzv. hlavný mostný objekt. Na ňu nadväzujú betónové estakády ku križovatkám na Bajkalskej a na Dolnozemskej ulici.
Prístavný most je známy i pravidelnými dopravnými zápchami, nakoľko ho plne využívajú i "cezpoľní".
foto: Pinterest, Bratislava Sme /TASR/, aktuality.sk, Bratislava a jej premeny,